onsdag 8 mars 2017

Ötzi!


Min flickvän Linnea tycker om att låta balkongdörren i vårt sovrum stå öppen. Att SMHI meddelat att det på grund av en snöstorm är förenat med livsfara att röra sig utomhus spelar ingen roll – Linnea vill ändå ha det öppet och då får jag "faktiskt sluta gnälla och respektera det". 


I morse vaknade jag upp kraftigt nedfrusen och yr av köld, det är en märklig grej att upptäcka att det snöar inuti lägenheten på det där sättet. 


Jag kände mig som ett överraskat lavinoffer i Alperna. 


Hade en läkare stuckit in en termometer i mitt anus hade jag väl haft samma kroppstemperatur som snömannen Ötzi när han hittades nedfrusen efter 5000 år på den där bergstoppen.

Försiktigt smög jag upp för att skjuta igen dörren men då började Linnea sömndrucket gorma som något nyvaket parkbänksfyllo som just upptäckt att någon av polarna smugit iväg med den sista flaskan rödvin. 


Jag vet inte vad som skulle krävas för att Linnea faktiskt ska låta bli att "lufta" mitt i vintern som hon kallar det.