torsdag 9 mars 2017

Alla får plus!



Kom att tänka på när Alex Schulman hade sin härliga "Alla får PLUS-blogg" på Aftonbladet. Var inte det trevligt? Jag tänkte återuppliva formatet här i min egen dagbok:


Sängen var tom när jag vaknade. Jag njöt och bredde ut mig som ett vägkorsning över lakanen ➕➕➕➕. Gick upp. Linnea satt i lotusställning på en spikmatta i vardagsrummet och drack varmt vatten med en färglös rot i. 


Linneas morgonhumör: ➕➕. Schvungen i den där lotusställningen: ➕. Vatten med rot: ➕. 


Duschade men luktade ändå illa. Insåg att det kom från min mun. Det var odören från helvetet. Stanken var ➕➕➕➕ i all sin vidriga prakt. Det luktade som att ett litet djur, en gnagare eller något annat skit, krupit in och lagt sig för att dö därinne. Detta fick mig att genast tänka på att jag avskyr filmer där förälskade par ligger ansikte mot ansikte och pratar om morgonen. Osmakligt, overkligt. 


Man utsätter väl inte en annan människa för doften av kadaver på det där sättet? Linnea hade skallat mig om jag gjorde så. Alla filmer där äckligheter av den sorten försiggår är i min värld per automatik ➕. 


Tog den bild på mig och Linnea som ni ser här ovan. Släntrade ner till Kafé Valand på hörnet ➕➕➕➕. Skrev ett kapitel i romanen. Jag säger att den är ➕➕➕ men alla förståsigpåare kommer hiva fram stora motorsågen och ge den ➖. 


Nåja, they can´t take away my dignity. Den biten av min själ amputerade jag själv när jag i en tv-studio frågade Pernilla Wahlgren ➕➕➕➕ om ryktet som säger att hon saknar navel är sant. 


Och här sitter jag nu, läser igenom detta inlägg och ger mig själv som människa: ➕➕.